تعارض نماز بانوان با حجاب :
با عرض سلام و خوش آمد گویی خدمت تمامی شما بزرگواران که در طی چندماه گذشته ، در این وبلاگ حضور داشتید .
و تشکر از همه دوستانی که با پیام های خود موجب دلگرمی بوده و ادامه این راه را برایم هموار نمودند .
همان طور که مستحضر هستید ؛ از اواسط ماه گذشته ، در این صفحه ، فرم نظرسنجی قرار داده شده بود با این عنوان :
آیا نحوه قیام بانوان ، در حین نماز با مسئله حجاب تعارض دارد یا خیر ؟
تعداد رأی دهندگان به این نظرسنجی ، زیاد نبود ؛ اما آنچه حائز اهمیت است ؛ این مسئله است که تمام آراء ، مقیّد به عدم تعارض بین این دو مسئله بودند .
در حالی که با توجه به روش ایستادن بانوان در هنگام اقامه نماز ، برجستگی های بدن ایشان مشخص بوده و در هنگام رکوع و سجود این مسئله بیشتر می شود .
شاید در سالیان گذشته این موضوع چندان مهم نمی نمود . چرا که در اکثر منازل اتاق های متعددی وجود داشت که این اجازه را به خانم ها می داد که با خیال راحت ، در اتاقی که نامحرمی حضور نداشت ؛ به عبات بپردازند .
همانگونه که در پست های پیشین در مورد معماری فعلی در ایران و بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مبنی بر لزوم وجود مصلا در خانه ، اشاره شد ؛ امروزه کمتر خانمی را بتوان پیدا کرد که در این خانه های به اصطلاح مدرن ، مجبور نشده باشد که در حضور شخص نامحرمی ، نمازش را بخواند .
شاید بسیاری از شما بزرگواران ، بفرمایید : « مگر خانه ، مثل کوچه و بازار ، محل رفت وآمد اشخاص غریبه است که این حالت ، اتفاق بیفتد ؟ »
در پاسخ باید عرض کنم که حتی در جمع مهمانی های خانوادگی ، شاهد حضور برادر شوهر ، شوهر خواهر ، شوهر خاله و شوهر عمه هستیم . که همه این اشخاص برای یک زن نامحرم حساب می شوند .
البته ، پسران خاله و عمه و دایی و عمو را هم باید به آنها اضافه نمود .
وقتی اتاق خالی وجود نداشته باشد یا اصلاً اتاقی در خانه نباشد ، خانم خانه و حتی مهمانان ، هرچند که مقید به امور مذهبی و رعایت حدود محرم و نامحرم باشند ؛ باز هم مجبورند که در حین ادای نماز ، نگاه های افراد نامحرم را تحمل کنند .
اینجاست که تعارض یاد شده ، خود را نشان می دهد !
آیا شما عزیزان قبول می کنید که حضرت حق جلّ و علا ، دستور نحوه اقامه نماز را بدون در نظر گرفتن حجاب امر نموده باشد ؟
تولیدی : صبا ملکوتی
مطالب مرتبط :