روز شهادت كريم اهل بيت عليه السلام
به قلم حجّة الإسلام شهاب مرادی
روز شهادت یک غریب :
چون ناصرالدین شاه تولدش در این روز بود و برای اینکه روز تولدش مصادف با شبِ وفات امام حسن مجتبی عليه السلام نباشد تا بتوانند جشن بگیرند این دست کاری را در تقویم کرده اند .
حجت الاسلام شهاب مرادی در سایت شخصی خود در مورد مناسبت های هفتم صفر نوشته است :
از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا؟ به دلیل اختلاف روایت؛ دو قول برای روز شهادت امام حسن مجتبی نقل شده است:
1. بیست و هشتم صفر؛
بر اساس نقل شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی رضوان الله علیهم .
2. هفتم صفر ؛
بر اساس نقل شهید اوّل ، کفعمی ، شیخ بهایی ، علامه مجلسی ، مرحوم صاحب جواهر ، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی رضوان الله علیهم .
هر چند حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس معظّم حوزه علمیه قم فقط هفتم صفر برای امام مجتبی اقامه عزا می کردند و به امر ایشان در آن روز بازار هم برای اقامه عزا تعطیل می شده و هنوز هم در برخی از بیوت مراجع در قم روز هفتم صفر برای امام مجتبی علیه السلام روضه برپا می شود ،
اما همچنان در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز ولادت امام موسی بن جعفر علیه السلام درج می شود .
که بنابر برخی پژوهش های انجام شده قطعا ماه ولادت ایشان ذی الحجّه است و هفتم صفر ولادت آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست !
و اگر هم ولادت باشد نکته مهم این است که محرم و صفر ماه حزن اهل بیت است و بسیاری از بزرگان ما مانند استاد فقید ما آقای مجتهدی رحمه الله تقیّد داشتند که در روز هفتم صفر مجلس روضه تشکیل شود و روضه امام مجتبی یا امام کاظم خوانده شود و تاکید می کردند این روزها حتی اگر تولد امام معصوم هم باشد ، روز سرور نیست .
روزهای اسارت اهل بیت امام حسین و ماه حزن است!
و نکته جالبی که می فرمودند این بود که ” چون ناصرالدین شاه تولدش در این روز بود و برای اینکه روز تولدش مصادف با شبِ وفات امام جسن مجتبی نباشد تا بتوانند جشن بگیرند این دست کاری را در تقویم کرده اند .”
که در حد یک احتمال می شود پذیرفت . اما قابل تأمل است چون واقعاً تولد او در همین روز بوده . ششم صفر و قبل از آن قول بیست و هشتم مرسوم نبوده و الآن هم فقط منحصر به ایران است !
به هر حال سیره مراجع عظام و نظرشان در مورد جشن در ماه صفر همین است و عموم آنها با برگزاری مجلس شادی در ماه صفر که ماه حزن اهل بیت است مخالف هستند .
چقدر خوب است که فقط یک روز ، یعنی هفتم صفر - با توجه به قوت این قول - به شهادت امام مجتبی اختصاص داده شود تا هم با سایر شیعیان هماهنگ شویم و هم در ایام آخر صفر مجال کافی برای طرح مباحث هویتی و اعتقادی در مورد رسول خدا صلّی الله علیه و آله باشد و هیچ یک از دو مناسبت ، در یک روز ، تحت الشّعاع دیگری قرار نگیرد .
این موضوع در دو جلسه اخیر خطبای برتر کشور با حضور معاریف اهل منبر و رسانه در حوزه علمیه قم مطرح و بحث شد و مقرّر شد ، تا مراتب از سوی حوزه جهت طی مراحل قانونی به شورای فرهنگ عمومی منعکس شود .
البته اصلاح این قبیل موارد بیشتر به اهتمام همه ما خصوصاً اهالی منبر و هیئتی ها برمی گردد که لازم است به این موضوع و اهمیت آن توجه کنند .
http://shahab-moradi.ir/fa/note/item/660
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901012000062